Nová věc 1 - začínám vyrábět zápletku a hlavní hrdinku

22. března 2009 v 1:55 | Cirrat
V minulém článku jsem přeložila základní konflikty a přitom mě napadlo, že bych mohla zveřejnit jak postupuju při cvičeních. Nemůžu Vám předat všechny materiály podle kterých jedu, jen některé z nich (brzo je přeložím a zveřejním na tomhle blogu), ovšem můžu Vás protáhnout tím, jak postupuju při tvorbě zbrusu nové povídky. Vždycky, když udělám další kroky, zveřejním je a tak vlastně uvidíte, jak myslím při psaní "v přímém přenosu" :-)


Jak jsem psala v článku o konfliktech, já jsem si vybrala tři konflikty - po jednom z každého seznamu. Zavolala jsem mamce a požádala jí o náhodné číslo mezi 1 a 7, mezi 1 a 20 a mezi 1 a 36 (kdo jste kliknul na ten anglický odkaz, viděli jste že tam bylo ještě něco o třech konfliktech a o jednom - jenže to napsal člověk, který by evidentně nepoznal zápletku, i kdyby před ním tancovala nahatá). Vyšlo mi:

  • Žena/muž vs. ona sama/on sám (rozhodla jsem se pro ženskou postavu, což je u mě neobvyklé - většinou jsou mí hlavní hrdinové muži)
  • Prokletý nadbytek / zatracená nemírnost (vyložila jsem si to tím druhým způsobem)
  • Ztráta milovaných osob
Tak, teď to musím dát nějak dohromady, že? K tomu nejlíp poslouží otázky, nejlíp takové, které se ptají na kdo, co, kdy, jak, proč a nedá se na ně odpovědět ano-ne. V tuhle chvíli je dobré si otevřít sešit nebo nový soubor a začít si psát všechny myšlenky. Já používám sešit a propisku, počítač používám až při samotném psaní, ale plánuju pěkně "postaru". Potřebujete většinou tak tři-čtyři otázky (ale nic vám nebrání se pořádně rozjet) a poznamenejte si u toho každou blbost, co vás napadne. Ta pitomůstka, co se Vám zničehonic vynořila v hlavě, může být nejlepším nápadem celého příběhu. Moje otázky zněly:

  1. Čemu moje hrdinka musí sama v sobě čelit?
  2. V čem nezná míru a co jí dohnalo a způsobuje jí problémy?
  3. Vedla její nemírnost ke ztrátě milovaných osob, nebo je naopak důsledkem takovéto ztráty?
  4. Koho vlastně ztratila a proč?
Další krok bylo napsat jeden odstavec o postavě, o tom kdo je, co je, jak to zapadá do příběhu - odpovězte si taky na předchozí otázky. Můžete svou hlavní postavu pojmenovat, popsat ve zkratce její zvyky a zlozvyky, jak obvykle jedná a co o ní víte. Tady je moje zbrusu nová postava, o které jsem nikdy předtím nepřemýšlela:

Rina je vysoko postavená manažerka, která kouří jednu cigaretu za druhou a pracuje až do úpadu. Pořád něco dělá, většinou se vzteká a snadno vybuchne a nikdo o ní pořádně nic neví. S nikým se moc nebaví. Má astma, přesto kouří dvě krabky denně a maká, jako by měl konec světa přijít pozítří. Na jednom důležitém jednání se těžce nervově zhroutí a je donucená vedením vzít si dovolenou, kterou nechce. Najednou nemá co dělat a tak začne přemýšlet o minulosti, která obsahuje vzpomínky, na které opravdu nechce myslet.

Teď se soustřeďte na hlavní myšlenku svého příběhu. Vypište si v pár bodech, co s tím chcete dělat a co ne, na co se chcete soustředit, co nechcete, aby se vám pletlo pod nohy - taky pomáhá, když si ujasníte délku a žánr, ve kterém budete psát. Tři nebo čtyři stačí. Takhle to vypadalo u mě:

  • Píšu většinou povídky, takže bych mohla udělat povídku o třech až pěti částech. Bude o trochu delší než obvykle píšu, ale ne o tolik, aby mi to dělalo velký problém. Budu psát příběh ze současnosti, z našeho světa (odpadá vymýšlení času a prostředí).
  • Rina se vyhýbá bolestným vzpomínkám. Mohla by to být autonehoda, kterou přežila jen ona, lidé v druhém autě zahynuli, stejně jako její manžel a dvě děti.
  • Má astma a kouří, takže bude mít sklony k sebepoškozování a tím že se přepracovává je jasné, že jí na sobě moc nezáleží. Non-stop deprese.
  • Přemýšlím o tom, jestli do příběhu nezamontovat někoho, komu na ní záleží, ale pokud se neporve se svou minulostí, ztratí další osobu, o které zjistí, že jí je blízká. Mohla by tam být také hrozba toho, že přijde o práci.
  • Má spoustu volného času a neví co s ním - musí se znovu naučit žít a znovu objevit svět kolem sebe.
Jak vidíte, ještě ani nemám jasno jestli tam bude happy end nebo ne, jestli ji mám nechat aby se s tím porvala sama, jestli mám použít potenciálního partnera jako spouštěč toho, že se bude snažit se s minulostí vyrovnat, jestli jí ten potenciální partner pomůže, jestli to má být vůbec chlap nebo dobrá kamarádka... Ale mám tyhle nápady zapsané, klidně víc scénářů. Ono se to časem poskládá...

A další otázky. Tentokrát tři, se kterými si pohrajte a odpovězte na ně. Zase si nezapomeňte zapsat všechny vedlejší nápady, později se mohou hodit:

  1. Co je ta nejtěžší věc, se kterou má postava právě zápasí?
  2. Jak tento zápas vyústí v jeden problém, který má postava musí vyřešit?
  3. Kdo nebo co se bude snažit zabránit řešení tohoto problému, které se má postava snaží najít?
Moje odpovědi:

  1. Že si připadá jako srab a vrah a myslí si, že nemá právo žít - a přitom ví, že je ve své práci dobrá a mívá úspěch a evidentně na ní někomu záleží.
  2. Hmmm, fajn. Problém je něco proti něčemu, takže dáme toho skvělýho chlapa (z práce? ze sousedství?), o kterého přijde, pokud bude nadále od sebe všechny odhánět. A málokdo se chce vzdát alespoň šance na štěstí... Jasně, to bude ten problém: má pocit, že nesmí být šťastná a nemá právo žít, ale pomalu se zamilovává a tak strašně moc by chtěla zažít ještě trochu štěstí a lásky. Výčitky vůči mrtvé rodině?
  3. Její vlastní psychické problémy plynoucí z té nehody.
Tramtadadá, Cirrat bude psát červenou knihovnu! No to mě po*er sojka v letu! Ale připadá mi to v tuhle chvíli jako nejlepší nápad jak tyhle konflikty zahrnout do jedné povídky a proč si nezkusit jiný žánr, než v jakém se obvykle pohybuju...

Teď na základě těhle otázek napište další odstavec o své postavě: co dělá, co potřebuje a čeho se bojí. To bude Váš začátek:

Rina všechny zahání, protože si myslí, že nemá právo žít, ale zároveň se v jejím životě objeví muž, který se jí dvoří. Po tom zhroucení si uvědomí, že ho začíná mít ráda a není si jistá, jestli si ho zaslouží nebo ne, jednou jeho pozornost přijímá, pak ho odmítá a zraňuje ho víc a víc. Straší ji duchové její rodiny, začíná mít znovu noční můry a přes den mívá záchvaty úzkosti, protože tak dlouho potlačovala trauma z té nehody. Má strach, že se z ní stává cvok, že je na cestě k šílenství, má strach se do něj zamilovat, protože by ho taky mohla ztratit stejně jako rodinu, má strach o něj přijít úplně. A tohle si musí vyřešit sama pro sebe.

Tak, jsou dvě ráno. Pokračování příště! Ale vidíte, jak se ze třech bodů vyloupl docela ucházející začátek povídky?
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama