Ten nejhorší zabiják

20. září 2010 v 23:54 | Cirrat |  Téma týdne
Holt mám zase lehce pesimistickou náladu, to kdybyste to náhodou nepoznali. Je prostě čas na mou pravidelnou podzimní depku (která se liší od té jarní, letní nebo zimní pouze tím, že přichází na podzim) a s ní na mou doporučenou dávku sarkasmu a ironie.


Podle starých řeckých bájí a pověstí přinesla vlastně naději na zem Pandora. Když Prométheus ukradl bohům oheň a přinesl ho lidem, Zeus poslal jeho bratrovi ženu, kterou každý z bohů a bohyní Olympů něčím obdařili. Krásou, vlídností, moudrostí, a podobně. Zároveň dostala skříňku (tedy správně to byla nádoba, pithos, ale označení skříňka se vžilo) a přísný příkaz ji za žádnou cenu neotvírat.

Pandora nebyla zlá, byla zato hodně zvědavá - a možná i úplně blbá, protože neposlechla božský příkaz (ale z toho si evidentně ve starém Řecku moc nedělali, tak co) - a samozřejmě onu skříňku otevřela. Jak jinak. Skříňka obsahovala různé nemoci, zoufalství a trápení, a když Pandora viděla, co na svět vypustila, přirazila víko zpátky a jediné, co uvnitř zbylo, byla Naděje. A proto je jí prý mezi lidmi tak málo.

Existuje spoustu možných výkladů téhle báje. Odhlédneme od feministických, historických a psychologických možností a mrkneme se na to, proč byla naděje zrovna mezi takovým póvlem. To, že Zeus byl pěkná svině (a navíc ojel všechno, co se kolem šustlo - chudák Hera), víme. Ale jak to myslel?

Takhle z hlavy mě napadá následující: Nietzche napsal, že "Zeus nechtěl, aby člověk svůj život zahodil, i přesto, že ho mučilo tolik utrpení, ale aby se raději nechal trápit znovu. Aby toho dosáhl, dal člověku naději. Ve skutečnosti je to největší zlo ze všech, jelikož prodlužuje lidské utrpení." (Ano, můj kostrbatý překlad. Jinak, napsal to v díle Menschliches, Allzumenschliches = Lidské, příliš lidské.)


Můžeme s Nietzchem souhlasit nebo nesouhlasit, koneckonců každý má právo na svůj vlastní názor. Možná byl Zeus svině měkkosrdcatá a chtěl lidem to utrpení, které na ně za krádež ohně uvalil, trochu ulehčit. Možná byl svině tvrdosrdcatá a věděl, že se Pandora lekne a schránku zavře, a tak z ní vlastně udělal něco jako vraha naděje.

Já s Nietzchem v tomhle citátu souhlasím částečně; myslím si, že naděje je opravdu to největší zlo ze všech. Ale moje důvody jsou trochu jiné. Já si myslím, že naděje je velmi zákeřným zabijákem (tedy když zrovna z plných plic neřvu svoje oblíbené průpovidky, že chcípe poslední, nebo že dokud dýchám, doufám; dum spiro, spero, latiníci), protože při neopatrném užívání má tendenci člověku ukazovat ne ten svět, který je kolem nás, ale to, co by si přál vidět.

Že to bude v pořádku, že on přestane pít, že ona ho přestane podvádět, že o tu práci nepřijde, že se vyléčí, že...

Pokud si člověk na naději nedá pozor, odsoudí se k věčnému očekávání a přestane jednat.

Alkoholik nepřestane pít prostě proto - musí mu nejčastěji nějakým šokem dojít, nakolik ohrožuje sebe a své okolí. Doufat, že záletná panička přestane cizoložit a nerozvést se s ní znamená odsoudit se k životu plnému žárlivosti a utrpení. Doufat, že nepřijdu o práci není dost - je zapotřebí se o své místo nějak přičinit, zvlášť ve dnešní době...

A nejen, že člověk plný naděje přestane jednat, on se přestane i připravovat na možné varianty, které by byly jiné, než by si přál. A tak nemá žádnou finanční rezervu pro případ, že by přišel o práci a může skončit mezi bezďáky a s exekucí na krku. A tak skočí z budovy parkoviště, protože její bývalý už s ní fakt nechce chodit a ona nevěří, že by ještě někoho našla.

Často mluvím o tom, že je potřeba vstát, otřepat se a jít dál. Je pravda, že už byla i dost dlouhá období, kdy jsem prostě ležela ksichtem v blátě a trvalo mi dost času, než jsem se jakž takž sebrala. Ale jednu věc jsem pochopila už hodně dávno a potvrzuje se mi zas a znova.

Já se na naději nespoléhám. Raději se spolehnu na svůj odhad, prostě sama na sebe. Raději skončím v horoucích peklech, než bych byla závislá na nějakém abstraktním a neuchopitelném pojmu.

Jistě, že si přeju, aby některé věci dopadly určitým konkrétním způsobem - ale nedoufám. Buď si to tak sama nebo s něčí pomocí zařídím, nebo se smířím s tím, že jsem na to nedokázala dosáhnout. Ale nedoufám. A nemám naději.

Protože naděje opravdu je tím největším zabijákem ze všech zel, která Pandora vypustila. Pokud si na ni člověk zvykl, zabíjí už pouhou svou nepřítomností - a návyková je prudce.

Takové pozitivní slovo, naděje...

There Is Always Hope
(Obrázek převzat z webu TheWayToTheCentre)
 


Komentáře

1 Sikar Sikar | Web | 21. září 2010 v 0:14 | Reagovat

Podzimní depka zasáhla asi už každého.

Ani harissou jsem ji nepřebil.

2 Maruška Maruška | Web | 21. září 2010 v 1:50 | Reagovat

podzimní depka se u mě střídá s frenetickou radostí u pěkného počasí.

/Naděje umírá předposlední!/

Naděje je stejně podivná jako lítost. Obé zní jako "dobré" pocity, ale obé jsou destruktivní. (pozor, lítost není soucit)

3 ratuska ratuska | Web | 21. září 2010 v 6:38 | Reagovat

Prodlužuje lidské utrpení... Na tom něco bude. Bohužel na ni spoustu lidí spoléhá :-(.

4 radulina radulina | Web | 21. září 2010 v 9:03 | Reagovat

A co situace, které ovlivnit nemůžeš? A máš jen a pouze tu naději, že to brzy skončí nebo že to dobře dopadne.

5 Cirrat Cirrat | Web | 21. září 2010 v 9:13 | Reagovat

[4]: Pak je potřeba tu situaci přijmout a být připravený na všechny varianty a bt schopen jednat, jakmile se pohne do stavu, kdy něco udělat můžeš. Nikdy neexistuje situace, kdy je jen a pouze naděje - každá situace se dřív nebo později pohne. Každá. K lepšímu nebo k horšímu, ale vždycky je nakonec čas jednat a člověk nesmí být ochromený tím, že měl naději a ono to nedopadlo.

6 radulina radulina | Web | 21. září 2010 v 9:32 | Reagovat

[5]: To se lehko říká a hůř dělá. Já jsem stejného názoru, nikdy v nic nedoufám, snažím se o to přičinit. Ale máme teď v rodině situaci, kde naděje je asi už to poslední, co zbývá, protože dělat se nedá nic. A i když je člověk racionální a předpokládá, že to dobře nedopadne...stejně doufá.

7 Cirrat Cirrat | Web | 21. září 2010 v 9:39 | Reagovat

[6]: Taky jsem jich pár zažila. A nejhorší bylo právě to (iracionální) zklamání - chtěla bych věřit v sílu naděje, chtěla bych doufat, ale pak je to ještě horší řacha.

Jsou situace, kdy by člověk rozkopal stůl a řval nad bezmocí cokoli udělat. Ale tu chybu, že bych doufala, tu už neudělám...

8 radulina radulina | Web | 21. září 2010 v 9:51 | Reagovat

[7]: Jenomže já mám pocit, že když člověk nedoufá, tak se vlastně vzdá.
Situace je taková, že sestřenčiný roční dcerce zjistili zhoubný nádor. Už od narození jezdí po doktorech a teď tohle. Kdyby nedoufali, pak by nemělo smysl jezdit na chemoterapie apod., prostě by to vzdali. Nemyslím, že naděje je jen špatná, jen člověk musí počítat i s tou špatnou možností a být na ní připraven.

9 karaipuku karaipuku | E-mail | Web | 21. září 2010 v 10:04 | Reagovat

Ona ta naděje je dost ošidná,pokud jí nejdeme naproti asi je marná,přijde mi to tak trochu jako se štěstím.Ona nakonec pasivita zabíjí vždy.Ta prohnaná Pandora nám tu zanechala spousty iluzí,která snadno vyústí v beziluzi a malá depka je na světě.Nebo je to jen naše výmluva,za kterou schováváme neschopnost přenést se přes rozčarování a zklamání.

10 Cirrat Cirrat | Web | 21. září 2010 v 10:08 | Reagovat

[8]: Tak to vidíme každá z jiné strany: tvá sestřenka a její rodina se nespoléhají na to, že jejich dceru zachrání nějaký zázrak, ale konají. Chodí s ní po doktorech a chodí s ní po chemkách a snaží se udělat, co je v jejich silách. Nesedí s rukama v klíně. A to je ten rozdíl mezi doufáním a konáním.

Taky si prosím všimni, že neříkám, že je všechna naděje špatná, ale používám fráze jako "při neopatrném užívání" nebo "Pokud si člověk na naději nedá pozor, odsoudí se k věčnému očekávání a přestane jednat." Takže nebudeme zevšeobecňovat, ano?

11 radulina radulina | Web | 21. září 2010 v 10:22 | Reagovat

[10]: Já s tebou v podstatě souhlasím. Jen si myslím, že v určitých situacích je naděje to, co nás právě pohání k tomu konání a proto je v určitých okamžicích důležitá.
Nechtěla jsem zevšeobecňovat, jen můj celkový dojem z tvého článku je takový, že naději zavrhuješ, rozhodně pro svou osobu.

12 Cirrat Cirrat | Web | 21. září 2010 v 10:40 | Reagovat

[11]: Já s ní neumím zacházet. A tak je pro mě lepší se jí vyhýbat.

13 lenny lenny | Web | 21. září 2010 v 11:14 | Reagovat

Moc dobře jsi to napsala. Někdy je naděje to jediný, co může člověka držet při životě. Ale většinou je to spíš to jediný, co člověka drží ve vztazích a na místech, kde už dávno neměl co dělat. CHceš-li trpět, doufej... Někdy by to chtělo spíš moudrost vidět, jestli ještě má cenu doufat, a sílu odejít, když to cenu nemá...

14 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 21. září 2010 v 11:26 | Reagovat

Vystačila mi písnička od Apocalypticy a hezky jsem se začetlo...
Jenom to dokazuje, že tvoje články s ironií sobě vlastní už mi docela chyběly. A v podstatě musím souhlasit... Ale beru to z té optimističtější strany, a to sice - naděje je mrcha blbá, co člověku vleze do hlavy a on si usmyslí že všechno bude lepší a že stačí doufat - nestačí, prd! Musí jednat. Spousty lidí se bojí udělat něco pořádného... A není to jenom kvůli naději, ale ta z velké části za to může. Jinak už jsi všechno napsala a nemá cenu to omílat znova...
Takže by se nikdo neměl bát udělat něco pořádného, třeba se sbalit a odjet na cestu kolem světa nebo pozvat na rande někoho, o kom už dva roky tajně doufá, že se mu líbí. Nebát se a... nenekrást, nedoufat! Měnit!

15 KatyRZ KatyRZ | Web | 21. září 2010 v 12:59 | Reagovat

Nikdy mě nenapadlo přemýšlet o tom, jako o naději, ale vlastně mám stejný přístup. Nic v životě nepovažuji za jistou věc. Nedávno jsem se ale setkala s jednou paní, která to považuje za nedostatek sebedůvěry. Zrovna jsem si tak říkala, že se moc netěším, až téhle paní něco nevyjde - asi si pěkně natluče čumák ...

16 nancy nancy | Web | 29. září 2010 v 17:47 | Reagovat

myslim ze fridrich to presne vystihol..

17 cheap christian louboutin cheap christian louboutin | E-mail | Web | 19. dubna 2013 v 5:01 | Reagovat

Which Golf Clubs Are Better - Steel or Graphite ?.
http://www.shoesfloor.com/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama