Polobozi

14. ledna 2011 v 13:10 | Holly Lisle (překlad Cirrat) |  Jak líp vydávat skřeky
HollyLisle
O hrdinech nebylo napsáno právě málo. Mí oblíbení blogeři, kteří se psaním zabývají, (nejen) na tohle téma zplodili výborné články, jako například Poslední své rasy, Jak (ne)udělat ze své hrdinky děvku, Jak neudělat ze svého hrdiny teplouše, mé oblíbené Rady pro účastníky literárních soutěží, a podobně.

Já dneska přidám do mlýna jak vlastní trošku, tak článek od Holly Lisle (profesionální spisovatelka, yadda yadda yadda - nečtete to poprvé; jestli ano, zahrabejte do předchozích článků v téhle rubrice).


Trocha historie - vždyť už mě znáte: Slovo "hrdina" v našem jazyce je prý odvozeno od slova "hrdost" - hrdina je tedy původně zřejmě ten, kdo je hrdý na své činy. Najednou je hrdinství tak trochu v jiném světle, že?

Anglické "hero" je snad ještě zajímavější. Pochází ze starořeckého "heros", což označovalo v řeckých bájích a pověstech polobohy a polobohyně, kteří tváří tvář nějakému nebezpečí nebo neštěstí, nebo z nějaké oslabené pozice, prokázali velkou odvahu a ochotu se obětovat pro dobro celého lidstva (své skupiny, a tak dále). Především se tyto činy odkazovaly na schopnost a udatnost v boji, ale význam hrdinství byl rozšířen i na morální činy obecně. Hrdinské příběhy byly vlastně morálními vzory.

Slovo "heros" znamenalo "válečník, hrdina", ale doslovný překlad je "ochránce", popřípadě "obránce". Počítá se, že bylo odvozeno od bohyně Hery, ochránkyně manželství. Další podobná slova z různých jazyků, ze kterých mohlo být "heros" odvozeno, všechna obsahují význam "služebník", "ten, který nad něčím bdí" nebo "ten, který (něco) brání", dá se tedy předpokládat, že původní řecký význam slova byl opravdu "ochránce".

Proč se patlám s původem slov, a hned v několika jazycích? Člověk by měl mít jasno, co vlastně archetyp, který se pokouší napsat, znamená. Hned z toho totiž vyplyne pár zajímavých věcí: hrdina je ten, kdo něco nebo někoho brání, překonává u toho nějaké překážky (viz nebezpečí, oslabení nebo neštěstí) a je na to hrdý - a je ochotný se obětovat pro dobro ostatních. Trochu jsme to splácali všechno dohromady, ale to neva.

No, můj námět k zamyšlení byl zaset, je na čase podívat se na Hollyin Tip, tentokrát o hrdinech. Jako vždy, mám její písemný souhlas k uveřejnění tohoto překladu. Jako vždy, připomínám, že se můžete přihlásit k odběru jejího newsletteru zde. A jako vždy, připomínám, že newsletter je pouze v angličtině a Holly komunikuje rovněž pouze v angličtině. Zde je odkaz na její stránky.

<překlad>

Hollyin Tip - Identifikujte svého hrdinu správně

Story v novinách, další média a spousta fikcí neustále šatně identifikují termíny HRDINA, OBĚŤ, PŘEŽIVŠÍ [pozn. Cirrat: máte někdo lepší překlad pro slovo "survivor"?] a dokonce PADOUCH, překrucují jejich významy a nechávají čtenáře, diváky a spoustu dalších lidí tápat po tom, co ta slova skutečně znamenají.

Vy to vědět MUSÍTE. Vy jste autor, a jestli to popletete (a plete to spousta autorů), bude vaše fikce k ničemu.

A tak se na to podíváme.

=====================
Vaše postava NENÍ hrdina jenom proto, že nezemře.
=====================

Spousta Z NÁS neumírá každý den, a nejsme proto hrdinové. I když jste uvízli na dně dolu na 70 dní, hrdiny to z vás neudělá. [Pozn. Cirrat: Hrdina je ten, kdo tváří v tvář (bla bla bla) PROKÁŽE - jak prokáže? No, asi něco udělá...]

A stejně tak vaše postava, která čeká na to, až ji někdo zachrání, není hrdinou vašeho příběhu. Pasivita nikdy nebyla hrdinskou vlastností.

Postava, která přeije nějaké trápení, je přeživší, ale PŘEŽIVŠÍ není to samé, co HRDINA.

Skutečnými hrdiny v situaci, kdy bylo 33 horníků uvězněných ve zříceném dolu na 70 dní, byli záchranáři, kteří riskovali svůj život, když se spouštěli do dolu, aby horníky dostali ven, stejně jako ti, kteří ovládali zařízení, která tuto záchranu umožnila. [Pozn. Cirrat: Hrdina tváří v tvář (bla bla bla) prokáže ODVAHU A OCHOTU SE OBĚTOVAT pro dobro lidstva (bla)]

====================
Vaše postava NENÍ hrdinou jenom proto, že UMŘE.
====================

Lidé, kteří umírají při autonehodách, nejsou hrdinové, lidé, kteří umírají v posteli ve věku 114 let, nejsou hrdinové - a hrdiny nejsou ani ti, kteří jsou zabiti, zatímco pracují v nejvyšších patrech budovy, do které narazilo letadlo, a zemřou při zničení této budovy.

A stejně tak vaše hlavní postava, která prožije slušný život a na konc vašeho románu zemře tragickou smrtí, není hrdinou vašeho příběhu jen proto, že zemřela. Smrt neposkytuje jinak průměrnému životu nějakou magickou vlastnost.

Postava, která zemře při tragických nebo dramatických okolnostech, je oběť, ale OBĚŤ není to samé, co HRDINA.

Skutečnými hrdiny v situacích, při kterých se vyskytují OBĚTI jsou ti, kteří bojují za záchranu těchto obětí.

====================
Vaše postava NENÍ hrdina proto, že ho hrdinou NAZVETE.
====================

Pokud byste útočili, obtěžovali a zneužívali všechny okolo vás, a pak zachránili svůj život tím, že uhasíte oheň - a náhodou u toho zachránili i ty, kterým jste ublížili a budete jim ubližovat dál - no, uhašení ohně z vás hrdinu neudělá.

A stejně tak, je-li váš protagonista [pozn. Cirrat: Protagonista = hlavní, vedoucí postava] amorálním slizákem, který se všemi ve svém světě zachází jako se svou osobní zásobou toaletního papíru (perfektním příkladem je odpudivý Thomas Covenant v Kletbě pána Zlora), není to hrdina.

Postava s morálkou New Yorské stoky může být protagonistou, ale PROTAGONISTA není to samé, co HRDINA.

Protagonista občas může být PADOUCHEM.

====================
Aby byla hrdinou, vaše postava:
====================

1) Musí mít STÁLÉ HODNOTY a tyto hodnoty musí být MORÁLNÍ. Slovem "morální" myslím, že vaše postava nepoužije podvod nebo sílu k tomu, aby získala, co chce. 

PŘÍKLAD: Kate Testová [pozn. Cirrat: fakt nevím, kdo to je] nikdy nedá facku muži, který řekne něco, co se jí nelíbí, nebo co ji uráží, nikdy nebude předstírat, že je těhotná, aby si ji nějaký muž vzal, nikdy nepoužije odmítání sexu jako nástroj, aby svého muže přesvědčila k ČEMUKOLI, a nikdy nezneužije svého postavení vedoucí oddělení k tomu, aby někomu, koho nemá ráda, napařila práci o víkendech jenom proto, že ho nemá ráda. Ne v komedii, ne ve vážném románu. NIKDY.

2) Musí přebírat ZODPOVĚDNOST za své vlastní činy.

[Pozn. Cirrat: Já beru zodpovědnost jako ochotu přiznat, že jsem něco způsobil. Neznamená to lítost, neznamená to sypání si popela na hlavu, neznamená to přebírání viny jiných. Pro mě je zodpovědnost vědomí toho, co dělám, a jaké to má následky. Stejně to uplatňuju u svých postav.]

PŘÍKLAD: Bob Test uzná, že způsobil nehodu, pokud ji opravdu způsobil, a nezáleží na tom, co na to říká jeho pojištovna. Nebude si při práci vymýšlet, protože to je lhaní, a kdo lže, je odpad. Raději řekne "Ano, tohle se stalo. Byla to má chyba a já dělám tohle a tohle, abych to napravil."

[Pozn. Cirrat: Ať žije Mirek Dušín. Dávám přednost lehce zpadouchovatělým hrdinům... Ale nebudu předbíhat, počkejte si na další díl Polobohů :-)]

3) Musí si ve vaší povídce VÁŽIT toho, co je CENNÉ - svého vlastního života, svých morálních pravidel, lidí, které má rád, práce, na které mu záleží, snů, které se snaží uskutečnit.

PŘÍKLAD: Kate Testová miluje svého manžela a své děti, miluje svůj život, má ráda svou práci ve výzkumu a má cíle, které pomůžou jak jí tak ostatním.

4) Musí udělat NĚCO VÝJIMEČNÉHO, aby ochránil to, čeho si váží, a jeho činy musí být MORÁLNÍ. Morální čin používá sílu k obraně před útokem a používá klam pouze k odvrácení destrukce.

PŘÍKLAD: Člověk s pistolí, který se schovával na zadním sedadle auta Boba Testa, mu řekne, že pokud ho nezaveze za svou ženou kate a jejich dvěma dětmi, zastřelí ho. Bob zalže ařekne, že jeho žena je s dětmi v odlehlém parku, kam často chodí - přitom ale ví, že teď tam nejsou.

Čas, který uplyne, zatímco vez zabijáka k parku, použije k tomu, aby vymyslel, co udělá. Ví, že pokud neuspěje, zabiják ho zastřelí, a pak použije adresu na Bobových dokladech, jeho auto a klíče od domu k tomu, aby zabil jeho rodinu nebo aby jim ublížil.

Když zabiják vytáhne Boba z auta, Bob schválně zakopne, kopne zabijáka do kolene, které mu zlomí, vezme mu pistoli a zastřelí ho.

Všechny tyhle činy jsou morální. Koná je, aby zachránil svůj život a životy těch, které miluje. To z Boba udělá hrdinu. Kdyby ho zabiják zastřelil, zatímco by Bob chránil svou rodinu, byl by pořád hrdina - ale moc by jim to nepomohlo.

Ti NEJLEPŠÍ hrdinové, jak ve fikci tak v životě, jsou ti, kteří přežijí, aby mohli v budoucnu opět bojovat. [Pozn. Cirrat: Jo, tak s touhle větou souhlasím bezvýhradně.]

====================
TAKŽE...
====================

* Udržování stálých morálních hodnot
* Přebírání zodpovědnosti za své činy
* Vážení si toho, na čem opravdu záleží a
* Podniknutí něčeho výjimečného, aby ochránil to, na čem záleží

Tyhle čtyři vlastnosti identifikují KAŽDÉHO skutečného hrdinu.

Když je napíšete správně, zlepší to každý příběh, který budete psát.

Pište s radostí,

Holly

PS: Abyste psali fikci, nemusíte být hrdiny - ale musíte mít odvahu. Přečtěte si "Everyday Courage And The Writer"

Autorská práva k tomutu emailu patří Holly Lisle. Všechna práva vyhrazena. Reprodukce jakékoli části tohoto emailu bez výslovného písemného svolení Holly Lisle je přísně zakázána.

</překlad>

Nakrkli jste se? Já původně taky. A zřejmě nejen já. A tak vám k tomu brzo šoupnu další díl - kde Holly odpovídá na výkřiky "Já nechci psát Mary Sue / Mirka Dušína / svaté...!" Kdy? Až se k tomu dostanu! :-)

(Obrázek pochází ze stránek Holly Lisle)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lawiane Lawiane | Web | 14. ledna 2011 v 14:02

dobře sepsáno, trochu té teorie rozhodně neublíží. I když myslím, že většina lidí při tvorbě postav tohle prostě cítí, ale určitě je důležité si to připomenout.

2 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 14. ledna 2011 v 14:13

Zatraceně, tak to jsem asi bez hrdinů. :-D

3 Cirrat Cirrat | Web | 14. ledna 2011 v 14:15

[2]: Neboj a vyčkej dalšího dílu :-)

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 14. ledna 2011 v 15:30

Tak zjišťuju, že morálka jako newyorská stoka se píše líp, než hrdina :D

5 Sikar Sikar | 14. ledna 2011 v 15:37

Zajímafé čtení. A asi někdy dodám nějaký článek na téma postavy.

Jinak Cirrat je dobrá, že zná aspoň slovo přeživší (lepší me samotného nenapadá). V nějaké svém starém článku jsem sténal, že někdo toto slovo neznal, a to mu dovolili překládat knihy...

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama