S masem nebo bez?

7. března 2011 v 15:03 | Cirrat |  Téma týdne
Jo, kdyby to tak bylo stejně jednoduchý, jak to někteří Takyautoři popisují. Každopádně, zaboříte rádi své zuby do lehce opečeného stejku, který ještě relativně nedávno bučel (relativně proto, že správně by se maso mělo nechat odležet)? Nebo to u vás jistí pořádná jitrnička? Filé z lososa? Kus křupavé mrkve? Volské oko s kraji osmahnutými na trošce másla do křupava, zatímco se žloutek vláčně táhne za kouskem čerstvého pečiva? Raději požerete kilo rajčatového salátu, než abyste se dotkli svíčkové?

Jdem na současné téma týdne.


Je vám asi jasné, že já jsem všežravec - s obzvláštním příklonem k masu. Bylo opakovanými pokusy zjištěno, že když mám dlouhodobě nedostatek masa, nefunguju správně.

Všimněte si, že říkám maso.

Nemluvím o párcích, prapodivných salámech a dalších uzeninách, které se jako masné výrobky tváří. Vepřovou nebo hovězí kůži mám raději jako boty nebo oblečení, než v lančmítu.

Dám přednost "šťastnému masu", které se nasvalilo na zvířátkách v dobrých podmínkách, s výběhem a kvalitním krmením.



Jestliže je člověk to, co jí, pak se může neopatrný masožrout přeneseně stát i shnilou siláží, prapodivnými granulemi, masokostní moučkou nebo hrstí antibiotik, o takových "masových" ingrediencích, jako je škrob, mouka a podezřívám výrobce, že v některých případech i pár deka pilin, nemluvě. Eugh. To není fajn, nemyslíte?

Takže bych prosila, abychom se přiklonili k tomu, že holt třeba nebude maso tak často a tak levně, ale bude stát za to a ne za vyliž...

Mimochodem, víte, že klokan je taky všeobecně zužitkovatelné zvíře? Kromě masa, které se začíná objevovat čím dál tím častěji (a je mimochodem moc dobré), se z jeho kůže kromě prapodivných peněženek šijí například i kombinézy na motorku, protože je tenčí a odolnější než hovězina. Klokani jsou fajn...

Jo, a další věc - co se masa týče, je pro mě důležité, aby se zpracovalo celé zvíře (což jde zase jen když je pořádně chované a opečovávané): všechny kousky masa, co jde z vnitřností, kůže, kosti, paznehty... Utratit zvíře kvůli kousku něčeho se mi fakt nelíbí...

Jsem ochotná pozřít domácí zvíře? Ano, jsem. Mám tady akorát dva problémy - jeden je, že takové zvíře musí být pořízeno s tím, že jednou bude sežráno. Jinak se citově upnu a problém je na světě. Takže zvíře-jídlo klidně, zvíře-společníka jen přes mou mrtvolu.

Ten druhý je faktor roztomilosti. Když je zvíře-jídlo jednou mrtvé, jsem ochotná ho vykuchat, stáhnout z kůže a připravit. Ale když to na mě tak hezky kouká, nejsem schopná ho picnout. Když se o to ale někdo postará...

Když zjistím, že je někdo z mého okolí vegetarián, nijak mě to nebere. Je to pro mně akorát další poznámka, kdo co nejí (Svědková a sestra nejí tučné maso a jejich zručnost při vypitvávání pro ně nepoživatelných kousků dosahuje úrovně chirurga-virtuóza, jeden kamarád má alergii na kofein, můj otec je jedna velká chodící mnohočetná potravinová alergie...), a dál se tím nemusím zabývat.

No jo, ale narozdíl od takových kategorií, které popisuje třeba Sikar, já jsem měla zas a opět štěstí.

Když mi bylo osmnáct, zdrhla jsem ze školy a vypadla za hranice. Potkala jsem Saru, která se později stala mou šéfkou, a časem zjistila, že ona nejí maso. Tedy maso, které není ryba. A nejí mléko a mléčné výrobky ani vejce. Překvápko pro osmnáctiletý štěně.

Docela netaktně jsem se jí zeptala, jak to, že maso nejí. Ta se na mě zadívala jako na docela přidrzlého blbce (což o to, uznávám, že ta otázka byla prostě na tělo) a zeptala se mě na oplátku, proč jím čokoládu. Odpověděla jsem, že proto, že mi chutná. Načež mi Sara prostě sdělila: "Vidíš, a mně zase nechutnají tyhle věci. Tak proč bych je měla jíst?"

Pak jsem kromě ní potkala ještě pár dalších vegetariánů, ať už ovolakto- nebo pescariánů nebo tvrdých veganů. Těch už jsem se na tuhle otázku neptala, protože mi bylo jasné, že jediná správná odpověď je "já nechci". Dál jsme to nerozebírali a neřešili.

Nutno říct, že mi nikdo z těch, kteří se takhle stravovali už poměrně dlouho, nic nenutil ani nezakazoval. Často jsme pokecávali v kantýně, já nad kusem masa, oni nad kedlubnou popřípadě s kusem kozího sýrce nebo grilovanou dýní na rozmarýnu, a bylo nám všem fajn.

Když jsem dělala své pověstné curry, aby mohla Sara ochutnat, vařila jsem ve velkém hrnci hovězí variantu pro sebe a Sařina manžela a další kamarády, a v malém hrnku vedle zeleninovou verzi pro masonerády. Je to pro mě stejně normální, jako když Smíglová tuhle na Vánoce přinesla mému manželovi kisničku rumových koulí bez rumu, protože on alkohol ne-e.

Ani jeden z nich se nerozbrečel dojetím nad tím, že nějaké nebohé zvíře položilo svůj život proto, abych hlady nepošla já. Všichni si dávali bacha, aby měli potřebné dávky vitamínů, minerálů a dalších pro život důležitých látek. A naučili mě vážit si kvality.

Mimochodem, právě v Baselu jsem si zamilovala vaření. Sranda, co? Ale já měla denně kolem sebe příklady toho, jak si člověk může s jídlem vyhrát. Setkání s alsaským šéfkuchařem ověnčeným několika cenami bylo taky zajímavé. Na to, že jsem z Čech, slyšel okamžitě.

(Ale myslíte, že vzpomínal na kachnu? Knedlo-vepřo-zelo? Na pivo? Kdepak. Na hořické trubičky. Strašlivě mu učarovaly a jak na ně vzpomínal a nadával, že se mu nepodařilo získat recept, pobíhal kolem a s francouzským přízvukem vykřikoval "trrrubiškchýýý!")

Jen tak mezi náma, ten, kdo prostě den ze dne přestane jíst maso a nedá si tu práci, aby pořádně prozkoumal, jak nahradit chybějící bílkoviny, je u mně blbec a je jen půl kroku nad anorektikem. To není vegetarián ani vegan ani nic, to je prostě idiot.

Ten, kdo věnuje čas a péči tomu, aby jedl pořádně, ať už tak nebo onak, tak toho zaškatulkovanýho nemám, protože jí normálně, ať už tak nebo onak. Já kupříkladu nemusím mléko a mléčné výrobky, protože trpím na nedostatek enzymu štěpícího mléčný cukr. Takže mě je možné mlékem natvrdo otrávit - pár dní to trvá, ale pak zkolabuju a je mi zle jak malýmu psovi.

Takže tak. Ten jí to a ten zas tohle, abych parafrázovala pana Wericha. Nic z toho nemusí být špatně - pokud u toho lidi přemýšlejí.

Dobrou chuť :-)
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Sikar Sikar | Web | 7. března 2011 v 15:19 | Reagovat

Ale jo, u tohoto článku jsem dostal chuť na ten kousek vepřového, co se včera pekl...

S tím, že nepláču nad tím, že jsem picnl krávu, abych neměl hlad... Myslím, že bych se lidí, co to považují za krutost, optal, jak to třeba v přírodě dělají šelmy. Žerou jiná zvířata, aby nechcípla. No a jelikož je to přirozené...

Hmm, musím furt myslet na to vepřové.

2 Venom Venom | E-mail | Web | 7. března 2011 v 15:22 | Reagovat

Dobře napsané. I vegetariáni jsou pozéři, kteří hrozitánsky milískují zvířátka a pro jejich dobro sami chcípnou na nevyváženou stravu :-D takového člověka po smrti stáhnout z kůže, ať to není až tak zbytečné :D

Nevadí mi nic z toho co se tu píše. I já odřezávám tučné maso (s přesností chirurga - to mě pobavilo), ale mám ráda mléko, vejce, ryby, drůbeží maso. Hovězí nebo vepřové si dám výjimečně, ale rozhodně ne s knedlíkem a množstvím tuku tak ohromným, že teče pod talíř. Otec si myslí, že to dělám kvůli štíhlé linii, já vím, že mi to prostě nechutná.

Jsou dny, kdy se přežeru zeleninového salátu, jindy s chutí zblajznu flákotu masa. Někdy se nezavřu nad dortem a čokoládou. Beru to tak, že člověk je zkrátka všežravec. Trochu se mi nelíbí, když rodiče vegetariáni své děti ochuzují o maso už od malička. Ani lékaři to nedoporučují a přijde mi to kapku nefér, když se ty děcka nemůžou svobodně rozhodnout.

3 KadetJaina KadetJaina | Web | 7. března 2011 v 15:23 | Reagovat

Stát se vegetariánem bez náhrady musí být podle mě zvláštní druh masochismu nebo pokusu o sebevraždu. Osobně stejně nikdy vegetariány nepochopím, já bych bez steaku, masa, svíčkový, čekoholiv takovýho prostě nemohla žít. Možná je to vážně tím prostředím kde vyrůstám. Život bez masa by byl pro naši rodinu příšerně smutnej a nenaplňující :).

4 Venom Venom | E-mail | Web | 7. března 2011 v 15:26 | Reagovat

[1]: Pravda. Dodržujme potravní řetězec. Jenom je mi občas na blití, jak se lidi ke zvířatům chovají. Kdyby nebylo týraných zvířát, nebo těch zabíjených pouze pro kůži (stahovaných zaživa) nebo na laboratorní pokusy, tak bych necítila žádné výčitky. Nestydím se tedy za to, když si dám řízek. Stydím se za nás lidi všeobecně. Vždyť i ten lev když má hlad, vezme antilopu pod krkem, aby to měla rychle za sebou.

5 Sikar Sikar | Web | 7. března 2011 v 15:30 | Reagovat

[4]: Stahování zaživa je ryzí zvrhlost. Nevadí mi, když se chovají zvířata pro kůži, ale proboha, ať je nejprve plesknou za ušima.

6 Cirrat Cirrat | Web | 7. března 2011 v 15:31 | Reagovat

[4]:[5]: Přesně tak.

7 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 7. března 2011 v 15:34 | Reagovat

Posypáno chilli je všechno jedlé!

8 Venom Venom | E-mail | Web | 7. března 2011 v 15:42 | Reagovat

[5]: Hodně se to dělá krokodýlům. Kabelku z nich si nikdy nekoupím :) ale co, já stejně moc nejsem na kožené věci...

9 KadetJaina KadetJaina | Web | 7. března 2011 v 15:44 | Reagovat

[4]: Za to bych stáhla zaživa ty lidi ;).
Kůže jde stáhnout stejně i po smrti, tak nevím, proč s tím dělají takovou vědu. Chudáci zvířata.

10 Perrine LILY Perrine LILY | Web | 7. března 2011 v 15:45 | Reagovat

Já teda jednoznačně bez masa, ale je pravda že proteiny jsou potřeba...

11 Lilithen Lilithen | Web | 7. března 2011 v 15:50 | Reagovat

Proti vegetariánům nic nemám. Jen proti těm, kteří mi při každé zmínce o masu cpou, jak jsou vegetariáni zdravější, morálně vyspělejší a přírodě prospěšnější a jak já jsem děsně bestiální a nechápavá.
Nejvíce mě ale štve, když někdo vykládá, jak by zvíře v životě nesnědl, jelikož je to chudinka malinká, ale na nohou má boty a na předloktí mu visí kabelka, oboje z pravé kůže, nejlépe k tomu když má ještě kosmetiku testovanou na zvířatech. Fajn, něco testovaného na zvířatech už je skoro ve všem, ale když už ti lidé tolik nadělají s tím, že jedení masa = automaticky zabíjení zvířat, tak by si na tomhle měli dát záležet také.

12 Tai ren Moore Tai ren Moore | Web | 7. března 2011 v 16:05 | Reagovat

Osobně nechápu, proč hodně lidí vidí vegetriánizmus za něco šíleně nepřirozeného, divného ba dokonce uchylného či odporného.Je to přece volba každého z nás.Já maso ani jiné rádoby masné výrobky nejím od svých 14 a předtím jsem jim taky moc nedala.Je mi skoro 19 a vůbec mi to nechybí.Maso mi nechutná, za ty roky se mi z něj dělá zle, ale mám spoustu kamarádů masomilů, co by sežrali prase na posezení a nijak mi to nevadí.Neodsuzuju toho, co maso jí je to jeho volba ne moje, ale občas by se podle mě měli lidé starat o sebe a ne čumět druhému do talíře.....

13 Cirrat Cirrat | Web | 7. března 2011 v 21:37 | Reagovat

[12]: Dobře napsáno. Já to vidím v tom, že tady u nás je určitá skupina lidí, kteří poskakují kolem, požírají podivné potraviny a hooodně hlasitě vykřikují "Já jsem vegetarián! Podívejte se na mě! Já jsem vegetarián!" a lidi si pomyslí leda tak "To je ale otravnej debil..." Holt každá skupina má svoje kreténky - jako motorkář o tom vím svoje...

[11]: Právě. Mimochodem, já jsem si musela dát bacha skrzevá kožní problémy, a došlo to tak daleko, že si teď kupuju značku šamponu, sprcháče i deko-kosmetiky, na které je výrazný nápis "vhodné pro vegany". Takže ač masožrout, jsem v tomhle menší pokrytec, než někteří...

[10]: Tak pokud si člověk sedne a podívá se, co obsahuje látky, které by jinak v mase a pod. přijímal, a dá si dohromady, co by mohl jíst místo toho, pak prosím, beze všeho. Lidi, kteří tohle nechápou, prostě podle mého vůbec nejsou vegetariáni.

[9]: Asi tak. Jsem olupovač mrtvol, nikoli živol!

[7]: Což mi připomnělo, že u nás v kavárně zavedli horkou čokoládu s chilli a šlehačkou!

14 bosorka bosorka | E-mail | 7. března 2011 v 22:29 | Reagovat

Když nemůžeš mléčný cukr, ten je v laktóze nebo zvlášť? Protože laktózu z mléka vyžírá třeba kefírková tibetská houba, http://zivotni-energie.cz/tibetska-houba-vyroba-domaciho-kefiru.html ,
ta z mléka pak dělá blahodárný nápoj. Jen bych jí nekrmila tím krabicovým, od toho raději dál..
http://doma.nova.cz/clanek/zdravi/je-krabicove-mleko-jeste-stale-mleko.html
pro zvídavé více zde http://policka.casd.cz/klub-zdravi/17-recepty/77-bylo-li-by-libo-mleka Po přečtení posl. odkazu jsem přestala kupovat krabicové mléko i na to kafe (jinak ho taky nemusím)

15 Cirrat Cirrat | Web | 7. března 2011 v 22:39 | Reagovat

[14]: mléčný cukr je laktóza a štěpí ho enzym laktáza :-)

Já už jsem se tak naučila, že je mi z mlíka a spol. blbě, že některé věci prostě nemůžu vzít do huby, aniž by mě z nich nezačalo natahovat. Což je i případ výrobku Blaženy (kamarádka si kefírkovou houbu pojmenovala) a obecně většiny věcí, co nějak fermentují.

Krabicový mlíko není mlíko, jenom se tak jmenuje. Čekám, kdy začne bú-dodávka zajíždět i k nám :-)

16 bosorka bosorka | E-mail | 7. března 2011 v 22:53 | Reagovat

Já zase Blaženě pro něj chodím do mlékomatu. Jedině ona ho doma má povoleno konzumovat jen tak ;-)

17 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 8. března 2011 v 9:37 | Reagovat

[13]: ad 7) ... samozřejmě - je rok čili.

18 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 8. března 2011 v 9:40 | Reagovat

[12]: Jednou se žertem ptali sousedovic holčičky, jestli by snědla kočičku.
A ona pravila:
"Ano, kdyby mi ji babička nakrájela."

Jde o formu, neasi?

19 jezura jezura | Web | 9. března 2011 v 21:51 | Reagovat

Moc hezky jsi to napsala a pravdivě. Teď bych si ze všeho dala nejraději kus masa. Ale už tak pozdě nejím. A maso, to já ráda.

20 Ozzro Ozzro | Web | 10. března 2011 v 8:25 | Reagovat

Ano, ať jí každý co chce, pokud to dělá s rozumem. To se mi líbí. Jinak z biologického hlediska je člověčisko všežravec, tak by se měl dle toho chovat. Já třeba neodsuzuju vegeteriány, pokud to nikomu necpou, protože konzumují i vejce, mléko, sem tam tu rybu. U veganství by řekl, že to je fakt problém.

21 Kittanya Kittanya | Web | 14. března 2011 v 16:23 | Reagovat

Jéééj... To zase bude komentář na kilometr. Ne, budu sa krotit. Co se týče přemýšlejících vegetariánů, to je relativní. Přemýšlet je sice hezké, ale ani za boha do sebe nemůžou dostat tolik (třeba) železa, jako z vepřového (třeba), ti, co nejí ani ryby, do sebe prostě nenaládují potřebnou dávku esenciálních mastných kyselin (6 omega) - třeba. Takže přemýšlení je sice u nepapajícíchmaso hezké, ale nedomyšlené. Tedy, pokud do sebe neládují nějaké tablety. To bych raději sežrala půl kila jater, než se dlabat nějakýma "rádobypřírodníma" sračkama. Ale, mě osobně nikdo takový nežeroucímaso nevadí, když mi nic nevnucuje, sama s nimi nemám problém. Ale já jsem zastáncem papat střídmě z bohatě prostřeného stolu. Ano, pravda, občas, vlastně často, sa mi stává, že žeru bohatě ze střídmého stolu... Nejlepší zelenina je stejně maso (for me).

Co se týče hygieny a technologie živočišných produktů, tak musím říct, po pravdě, že ČESKÉ výrobky jsou VELICE kvalitní, pokud jsou opravdu z českých surovin a vyráběné Čechy. Takže absolutně nechápu, proč sú lidi tací č*ráci, že kupují americké sračky, polská hovna a kdejaký jiný blivajz. Ano, je to levnější, a ty Cirratiny "piliny" jsou víc než skutečnost. Kdybych mohla poreferovat o tom, co všechno oni do teho dávají, tak nežerete nic.

Nicméně je tu ještě jedna skutečnost - vynikající české zemědělství jde do prdele, bez pardonu, a tak i Češi, aby se vyrovnali konkurenci, do svých výrobků musí přidávat vylízaniny, jinak by si ani neškrtli. Dala bych království za pořádné nefalšované české výrobek. Ale protože su též Čecha, tak kupuju všechny možné račky, jenom abych měla co žrat.

Téma alergie by sa dalo též rozebrat na celý týden. Za našich prababiček si žádná alergie ani neškrtla. Nikdo neznal alergii na sperma, alergii na vodu, alergii na banán, alergii na pomeranče, alergii na ořechy, alergii na mléčné složky, alergii na lepek, alergii na ten zbytek. Proč? Protože naši předkové tvrdě pracovali a museli pořádně jíst. Takže jedli všecko, co bylo při ruce a to už od mala. Žádná babička nekrmila své děti tím stylem: to on nemůže papat mlíčko o 36°C, on může jen o 36,3°C, jinak by se pokakynkal. To on nemůže papat mrkvičku ze zahrádky, protože po ní lezla žížalka a on by chytl nervový záchvat... To on nemůže hačat se sklonem 95°, ale o přesných 90°C, jinak by se mu špatně vyvíjely kyčle, to on nemůže spinkat na čerstvém vzduchu, on musí spinkat zaizolovaný merino dekou, kdyby náhodou vdechl víc kyslíku než je zdrávo... To on nemůže mít jahodovou přesnidávečku na snídani, protože musí mít meruňkovou, atd...
Dřív se s tím matky nesraly a jak byly děcka zdravé! Dnešní člověk je prostě příliš zdegenerovaný na to, aby mohl být člověkem.

PS: Tímto komentářem jsem nechtěla pohoršit žádné konkrétní osoby a při psaní tohoto komentáře nebylo zabito a sežráno žádné neviné zvířátko.

22 Cirrat Cirrat | Web | 14. března 2011 v 17:08 | Reagovat

[21]: Ty vedeš :-D

K tomu poslednímu odstavci před PS - ono jak co. Od dob našich babiček (děsí mě, že už částečně i prababiček - pomóóóc, stárnu!) se mnohé změnilo.

Chemie, insekticidy, pesticidy, antibiotika - změnili jsme své prostředí a sebe s ním. Tomu se říká evoluce, ale přírodě holt trvá, než organizmus zmutuje natolik, aby přežil za nových podmínek. A k tomu holt patří i metoda pokus-omyl, postižení, alergie a spol.

Jasně, hyster-matky tomu nikterak nepomáhají, ale co už...

23 povidky-ja povidky-ja | E-mail | Web | 19. března 2011 v 21:40 | Reagovat

taky jsem pro zužitkování všeho a rači zaplatím z kvalitu, než párek za pět korun

24 Kittanya Kittanya | Web | 5. dubna 2011 v 12:13 | Reagovat

[22]: Ještě k těm nepapačomasům... Už jsi se dívala na vegetarian.blog.cz? A proto nesnáším vegetariány -teda tenhle agresivní typ. Ne, že nejí maso, ale že někteří (a ti sú víc vidět) to podávají takovým způsobem. Navíc na tomto blogu je směs informací z různých zdrojů a i když autor zaonačil články tak, že by se dalo říct, že o něčem ví, stejně je to tzv. "teoretik", co si četl "odborné" texty na internetu a "rádobyodborné" knihy "renomovaných autorů", ve skutečnosti je to fanatik, co se stébla chytá.
Ano, vegetariáni mohou být v průměru zdravější, ale je to už jen kvůli tomu, že si pročítají složení výrobků (které může bohužel klamat) a zamýšlejí se nad tím, co jí.
A ať počítám jak počítám, tej B12ky a železa stejně nemůžou pozřít v takovém množství, aby pokryli DDD (což stejně nemají ani všežraví lidi, pravda). A když už ty jejich řasy sú také nabuchané, tak oni je neumí využít v takovém množství. Každý extrém prostě škodí. A budu to opakovat donekonečna po paní doktorce Sklenářové: "Nejlepší je jíst střídmě z bohatě prostřeného stolu."
Kdyby tohle dělali všežravci (lidi), tak by jim též těch problémů ubylo. Jenže.... Kdo má čas a nervy na to studovat složení kdejakého plku, co si dám do huby?
Tak, a konec pindů k vegetariánům :-D

25 malmštajn malmštajn | 6. srpna 2011 v 23:13 | Reagovat

Teda, nevěděla jsem, že máš tak zajímavý deníček :-) velmi dobře jsem si početla...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama