Proč je mi v poslední době smutno

27. ledna 2012 v 14:03 | Cirrat |  Denní hemzy

Ten poslední komentář jsem napsala o půl deváté dnes ráno. Doteď na něj nikdo neodpověděl - ať už je to kvůli tomu, že Pan Modrý nemá odpověď nebo proto, že není na netu. Dobrý argument je Pana Žlutého, i když jeho argumentace článkem na Novinkách mu ubírá body. Bohužel, žlutý komentář je nejlepší komentář proti ACTA, který jsem za poslední týden na domácí půdě viděla, protože je věcný. Zbytek je variacemi na postoj Pana Modrého - "já nevím o žádné konkrétní změně, ale určitě nás to strašně poškodilo."


Včera se Česká Republika připojila k signatářům dohody ACTA, a to bez veřejného vytrubování. Najednou se v českých médiích vyrojily obrovské protesty, které se nemůžou rovnat s těma několika zmínkama, které proběhly o SOPA, bohužel většina lidí se k ACTA ale dostala nejblíž tak, že si přečetla různá vyjádření v médiích nebo petici, na kterou odkázala například Pirátská strana (která v komentářích k ACTA neřekla o ACTA prakticky nic, jen zopakovala svou poslední volební kampaň).

Tady je k dispozici anglický text ACTA. Je to necelých 31 normostran textu a vysvětlivek. Tento text oficiálně ještě existuje ve španělštině a francouzštině.

Nikdo z těch, co umí tyhle řeči, nemá výmluvu k tomu, aby řekl "TL;DR" neboli "je to příliš dlouhé, nečetl jsem to". Kdokoli kdo má toto znění k dispozici a vybere si předžvýkanou a přednatrávenou stravu z médií a protestních stránek, aniž by se sám informoval, proti čemu vlastně protestuje, si minimálně v tomto směru zaslouží být nazýván tupým ovčanem, stádem a hlupákem.

Lidi, co text ACTA četli a protestují proti tomu, ty akceptuju a dokonce si jich vážím, protože oni VĚDÍ, proč konkrétně se jim to nelíbí. Nehrajou si na "v televizi říkali" a "na fejsbůku psali".

Tady je Usnesení vlády České republiky ze dne 9. listopadu 2011 č. 825, kterým se vláda dohodla podepsat ACTA. Veřejně přístupné. Pokud někdo žije v domění, že vláda musí o všem informovat, pak mám pro vás novinku: Knihovnu připravované legislativy eKLEP. Ty informace veřejné jsou a byly, a to, že pokud se něco neobjeví v dramatickém živém vstupu v televizních zprávách našich komerčních i tzv. veřejnoprávních stanic nebo na zpravodajských portálech, kde už jsou předžvýkané, přebrané, okomentované a patřičně načančané, aby posloužily svým účelům (vzbuzování sympatií či antipatií), ještě neznamená, že to před váma, kurva, někdo tají.

Je smutný, že za cíl hackerům posloužila zrovna OSA, kterou většina lidí obviňuje z kroků, které má na starosti jiné sdružení. Jak před týdnem prohlásila Amia v Koťátku, lidi u nás si vykládají autorský zákon naprosto pokřiveně...

Zajímavé je, že ACTA, která je mezinárodní dohodou a přímo stanovuje, že na jejím základě nelze nařizovat účastnické zemi, aby chránila ta autorská práva, která v její legislativě zahrnuta nejsou, vyvolala daleko větší poprask než SOPA, která měla být americkým zákonem, na jehož základě by si USA udělily právo zasahovat proti občanům jiného státu na území jiných států bez nutnosti projít zákonodárným a justičním systémem té které země.

Zajímavé je, že když už se někdo zmíní o SOPA, odbyde to jako zákon proti pirátství - jenže to není pravda. Plný a nezkrácený název SOPA (úplné znění tak, jak vypadala, než byla 17.1. - tedy den před organizovanými blackouty - odložena z projednávání, než se kongresmeni poučí o tom, jak vlastně funguje internet, ZDE) totiž zní: A bill to promote prosperity, creativity, entrepreneurship, and innovation by combating the theft of U.S. property, and for other purposes. (Zákon na podporu prosperity, kreativity, podnikání a inovací skrze boj proti krádeži amerického majetku a za jinými účely.)

A zajímavé taky je, že po dočtení na 60. stranu ze 78 vytištěných ze SOPA jsem nenarazila na definici termínu 'U.S. Property'. To, že SOPA obsahuje protišpionážní klauzule, už asi nikoho nepřekvapí. Přesto se o ní zdaleka v médiích neinformovalo tak, jako o ACTA, i když je daleko tvrdší a porušující mezinárodní dohody a úmluvy nalevo-napravo. Přijde mi, že o ní věděli jen ti, co mají kontakty v zahraničí nebo sledují zahraniční servery - a u těch mě zas zaráží, že někteří to sledovali jak diváci korridu a, narozdíl od současné masové hysterie prakticky kvůli prdu, nešířili žádná varování.

Brambory sedící na zadnici, které po zahlédnutí něčeho v médiích najednou začnou něco pokřikovat o tom, že je to škandál a že to budou žalovat... eh, pardon, špatná doba - brambory najednou pokřikující, že je to cenzura, omezování lidských práv a svobod a útlak občanů bez ohledu na zákony, no, všechny tyhle brambory, co si o tom přečetly jen pár propagandistických článků ať z té či oné stránky (a ne proto, že neumí danou řeč, ale z vlastní lenosti), mají mé hluboké pohrdání v tomto směru, i když si některých jinak jako lidí vážím.

Nedělám ze sebe dokonalou, i když jsem před týdnem v Kotěti mávala vytištěným SOPA a vysvětlovala, co jsem se v tom dočetla. A o ACTA jsem se dozvěděla až ten večer (což je ale pořád ještě skoro o týden dřív než široká veřejnost). Nicméně jsem o tom začala informovat svoje okolí. A četla jsem ACTA i SOPA (PIPA ještě ne, proto o tom nemluvím).

Já vlastně nevím, jestli s ACTA tak úplně souhlasím nebo ne - ale to není podstatou tohoto článku. Jeho podstatou je to, jak snadno lze lidi strhnout do masové hysterie, a že jediný způsob, jak se tomu vyhnout, je jít přímo ke zdroji a udělat si obrázek sám. No a pak taky to, že je mi z téhle hysterie fyzicky zle a připadá mi, že téměř nikdo neumí myslet sám za sebe a změnili jsme se ve vlnu papagájů, kteří místo "Lórrra chce sušenku!" vykřikují "Prrryč s cenzurrrou!", ať už to na místě je nebo není.

__________________________

PS: V USA se počítače na hranicích šacují od roku 2008, jednou ze záminek je boj proti dětské pornografii a jejímu šíření. Že to někomu najednou tak trhá žíly, když předtím to bylo naší veřejnosti šumák...

PPS: ACTA, čl. 3 odst. 2 v plném znění: This Agreement does not create any obligation on a Party to apply measures
where a right in intellectual property is not protected under its laws and regulations. (Tato Dohoda nezavazuje strany k podnikání opatření, jestliže nějaké právo týkající se duševního vlastnictví není jejími zákony a nařízeními chráněno.)
 


4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 27. ledna 2012 v 14:40 | Reagovat

Právo autorské, právo reprodukční, já v tom mám hokej.
Jsem na tom stejně: "Já vlastně nevím, jestli s ACTA tak úplně souhlasím nebo ne".
Jedno vím ale určitě. Nemám rád masové (ve smyslu stádné) akce.

/Nejhorší trest pro vegeteriána: Pohřbít ho do masového hrobu/

2 Weredragon Weredragon | Web | 27. ledna 2012 v 14:41 | Reagovat

Ono další věc kterou je dobré si uvědomit je to, že média jsou u nás v soukromých rukou, nikoliv státních, takže to, že se nás nerozhodl nikdo občany informovat o tom, že se něco podepisuje, není vůbec vina vlády, ale soukromých společností, které české noviny a televize vlastní...

3 elizabeth aletwi elizabeth aletwi | 27. ledna 2012 v 14:44 | Reagovat

jsem mimo, nějak se mi to motá

4 Mami Mami | 27. ledna 2012 v 15:07 | Reagovat

Pořád se něco děje, šaškárny kolem jen odvádějí pozornost od podstatného.

5 rally2012 rally2012 | 27. ledna 2012 v 15:08 | Reagovat

Pěkný blog, mrkni se prosím na můj. :))

6 Matthias Matthias | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 16:40 | Reagovat

Já jsem ACTU četl dnes ráno a sice bych mohl vypíchnout konkrétní zmrdoviny a poukázat na jejich pochybnost či absurdnost. Nicméně víc než takový detaily mi vadí celková snaha o centralizaci pravidel internetu a možná by mi ani nebylo, kdyby nebyl v rukou zmrdů distributorů a mafiánských kokotů z RIAA atp.

Jinak tvůj první komentář myslím byl ignorován spíše kvůli své aroganci nebo spíše řekněme útočnosti (slova jako "laskavě" nebo "šmarja!" jsou zkrátka odstrašující). Ten tón v podstatě nemáš zapotřebí, věřím, že je pod tvou úroveň a absence onoho tónu by zvýšila ochotu ostatních na toto téma diskutovat ;)

7 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 16:49 | Reagovat

[6]: Prosím vypichuj a poukazuj. Pořád se mluví o tom, že ACTA je špatně, ale nikdo neřekne konkrétně proč.

Absence překroucení litery autorského zákona v originálním postu by zvýšila mou ochotu chovat se méně útočně.

8 Matthias Matthias | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 17:15 | Reagovat

[7]:
"Prosím vypichuj a poukazuj."
- Jak jsem psal. Jsou to většinou titěrný detaily, který pravděpodobně zmizí s další a další novelou. Mně osobně se nelíbí jen ta centralizace a ještě víc se mi nelíbí zdroj těchto pokusů o centralizaci (distributoři, co brzdí vývoj). Nevyvolává to ve mě ale hysterii, jelikož se mě tyto změny ani nijak nedotknou...

Jinak překrucování samo o sobě možná není hezké, nýbrž aspoň to vzbuzuje pozornost a několik lidí se donutí ke skutečnému přečtení. Třeba pochybuju, že ty nebo já bychom to vůbec četli, kdybych se o tom najednou nepsalo jako o něčem, co obrátí svět vzhůru nohama... Tohle možná bylo smyslem toho všeho překrucování...

Klidně se chovej útočně - nečekej, že se s tebou bude někdo chtít bavit. Hysterie kvůli acta a hysterie kvůli hysterii ohledně acty je v podstatě to samé...

9 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 17:23 | Reagovat

[8]: Matte, myslím si, že nemáš pravdu. Překrucování skutečností pouze vede k obecnému přijímání překroucené skutečnosti. Je to propaganda a nemá to s upozorňováním na skutečnost nic společného, jen to možná ještě celou záležitost zprofanuje v očích veřejnosti, protože kdo by takové výkřiky bral vážně...

Jen v tom prvním postu od té skupiny jsou tři fakta špatně. To je buď hloupost nebo záměrné vyvolávání paniky, do hlavy dotyčnému, co to vymyslel, nevidím. Ani jedno z toho není produktivní, leda tak ve výrobě internetových steroidů.

Mimochodem, ohrazuju se proti tvé poznámce o hysterii kvůli hysterii.

10 m. m. | 27. ledna 2012 v 17:31 | Reagovat

Mně se líbí to slovo "ovčan". To je dokonalost sama. K aféře se SOPA a ACTA se prozatím nevyjadřuji, právě proto, že nemám všechny informace. A tak nějak se i bráním tomu je mít, protože mě to nezajímá. Akorát bych se nasrala.

11 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 17:32 | Reagovat

[10]: Ovčana jsem kdesi zaslechla a už ti ani nevím od koho. Ovšem používám ho poměrně často...

Anglický ekvivalent ovčanství je pak Sheeple (Sheep + People)

12 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 27. ledna 2012 v 19:41 | Reagovat

[1]: TlusŤjochovitá poznámka dokáže naprosto podtrhnout myšlenky!

Ale áno, svým způsobem máš pravdu, dohadovat se s tebou může každý, ale zbytečně - jenom tlumočíš fakt že lidstvo se rádo sdruží a pak na základě úplně mlhavých informací něco dělá. No a pak se většinou diví, proč to vlastně dělalo. Pořád mi to přijde lepší než nedělat vůbec nic...
Ale že bych někam vyrazilo s transparentíkem? Po přečtení ACTA i SOPA nevidím důvod.

Autorský zákon je pro mě osobně vůbec strašně divná věc - nepřijde mi, že by ho kdy vymyslel nějaký autor. Vždyť autorovi vlastně jde o to, aby se jeho myšlenka šířila co nejvíc, nebo už ne? Už mu jde o to vydělat prachy?
Spíš je to takový "zákon produkcí a velkých společností". Vždycky na tom někdo bude chtít vydělat. Zbývá než říci "Oóch..."
Co si troufám říci, žádný inteligentní a průbojný autor se přece nemůže zlobit, že jeho knížku/film si někdo stáhne z netu, když tam je vlastně TATÁŽ knížka, TENTÝŽ film - to je horší když to nastuduje bez svolení Divadlo v Potměchuti a nedá se to poslouchat, nebo ne? To samé hudba - jsem raděj když mne někdo poslouchá a strašně se mu to líbí, nebo když si někdo koupí cédo a leží mu na poličce?
Tyhle otázky autorství by si mohl položit každý autor no a vůbec... pořád mi to nejde do hlavy.
Třeba do toho ale jenom nevidím, jsem moc mrňavé na taková velká dilemata.

13 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 20:05 | Reagovat

[12]: Mno, Malé Volně Šiřitelné Stvoření, ono to samozřejmě záleží na pohledu toho konkrétního autora, ale přijde mi, že tak trochu kladeš rovnítko mezi autor chce za dílo prachy = zlý a ošklivý autor. Což samozřejmě vím, že tak určitě nemyslíš, protože nerado osočuješ lidi i jiné tvory, že jsou zlí a špatní.

Jenže, co když je to autor, který chce tvořit ať už hudebně, literárně nebo výtvarně tak, aby mohl říkat, že se živí tím, co ho baví. Co když autor nechce, aby mu zabírala čas druhá práce, kterou by musel bez jakékoli existence autorských zákonů mít jen proto, aby měl kde bydlet, co jíst a popřípadě aby měl z čeho šatit a živit děti a dopřát sobě i své rodině běžné životní úrovně?

Ono pokud totiž takový autor nevyžení/nevyvdá nebo nezdědí veliký majetek, aby takové starosti mohl pustit z hlavy a tvořit pro radost ostatním a financovat šíření své vlastní tvorby, pak má na vybranou tři možnosti:
Bude chodit do práce, snažit se uživit a tvořit ve volných chvílích, kterých, pokud chce taky trochu žít a mít třeba právě i tu rodinu a sem tam ji vídat, nebude moc. Bude pouze chodit do práce a tvořit, nebude mít jiné záliby a koníčky, nebude mít čas téměř na nikoho a na nic. Nebo se bude snažit svou tvorbou uživit, a pak bude rád za každý peníz, který z jeho tvorby vznikne. Nebo, varianta čtvrtá, nebude tvořit vůbec, protože zahořkne z toho, že dílu nemůže věnovat tolik času, kolik by skutečně chtěl, aniž by u toho pošel hlady.

Ono ne nadarmo se říká, že všechna sláva - polní tráva. Navíc princip chtění něčeho za nic je prostě, nezlob se na mě, silně na hlavu a je to princip, ze kterého vychází i ten, kdo vezme cihlu a vymlátí okýnko u auta, aby šlohnul rádio. Já to chci, tak ignoruju úsilí, které do toho někdo vložil, a vezmu si to zdarma? Mně totiž právě neochota lidí ocenit cizí práci připadá jako ignorace právě toho autora - je to taková urážka "Nemyslím si, že tvoje práce stojí za zlámanou grešli, a proto ti nedám ani korunu."

Argumenty typu "velké zlé společnosti" zní strašně fajn - jenže ty velké zlé společnosti se kromě těch nabobů nahoře taky skládají z velkého týmu pomocníků, bez kterých by písničky, filmy, vysázené a vytištěné knihy a podobně vůbec nevznikly. A věř mi, že když se bude tímhle dál argumentovat a pirátit ve velkém, nebudou to ti "hlavouni z koncernů", proti kterým se často argumentuje, kdo to pocítí - spíš přijde o práci skladník, pomocné kostymérce sníží plat nebo vyhodí vrátného.

Dobrej příklad, kterej všude opakuju, je hra Zaklínač 2 - podle posledního průzkumu je v oběhu přes 5,5 miliónů kopií. Jenže se jich prodalo jen cca 1 milión. Zbytek je upirátěný. Polské studio, které tuhle hru na motivy Sapkowskiho vytvořilo, se následkem toho, že investovalo do něčeho, co jim bylo v podstatě sprostě ukradeno, potýká s vážnými finančními potížemi a je možný, že půjde bankrot. V takovém případě ztratí zdroj příjmu vývojáři, grafici, pisatelé scénářů, sekretářky, skladníci... Docela dost lidí možná půjde na dlažbu, protože proč bych za to platil, že...

Já za sebe ti můžu říct, že kdybych přišla na to, že mou písničku poslouchají tisíce lidí, ale kupují si ji desítky, strašlivě by mě to mrzelo, protože bych měla pocit, že tihle lidé se na mě chtějí jen přiživit, parazitovat a chtějí mou práci, které jsem se věnovala mnoho hodin a dala jsem do ní kus ze sebe, za nic. Pro mě by to bylo plivnutí do tváře. To samé s knihami. Není to o tom, že bych chtěla na svém umění vydělávat a nahonit si prachy na mercedes a pětipatrovou vilu s bazénem - je to o tom, že si pak člověk připadá jako blbec, protože mu za tu práci, co si s tím dal, nikdo neřekne ani to symbolický "díky".

To samozřejmě neznamená, že automaticky souhlasím se všemi opatřeními, co se duševního vlastnictví a copyrightů týká, jen bych ráda vyvrátila, že umělci mají být jakási kulturní charita a dávat ze sebe a dávat a dávat a nedostávat nic zpátky. Nebo je společnost bude živit z nějakých jiných zdrojů? Jakých?

14 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 27. ledna 2012 v 22:30 | Reagovat

Doslova se mi klíží zraky (mám už unavené oči), ale ACTA si musím přečíst. Zajímá mě, co je pravdy na to, že nám můžou třeba otevřít balík ze zahraničí, prohrabat, zabavit MP3, protože to je nelegální. Ono kupovat CDéčka a DVDéčka už si nemůže leckdo dovolit, když takové CD vyjde mnohdy na pětistovku.

[13]: Knihy? Aby nezrušili knihovny...

No, nechci filozofovat, jde se číst.

15 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 27. ledna 2012 v 23:37 | Reagovat

[14]: Moniko, nechci působit dojmem "za mých mladých let", ale já kupovala před 15 lety CDčka za 4-8 stovek docela běžně. Holt nebylo na nic jinýho, to je fakt, ale ty prachy maj teďka jinou hodnotu, takže mi připadá, že tohle všechno ZLEVNILO :-)

Jestli je legální to, co píšeš, se nedočteš v ACTA, ale spíš příslušných celních, dovozních a dalších zákonech...

Kupříkladu před dvěma lety bylo nelegální posílat do USA některé potraviny, zvláště pak čokoládu - pokud se neposílaly jako dar a jako soukromá osoba soukromé osobě. Pak to šlo.

Nicméně jsem ráda, že tě to zajímá, a že si uděláš obrázek sama. Možná by ale bylo lepší si v klidu odpočinout a vrátit se k tomu s čistou hlavou?

16 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 28. ledna 2012 v 10:52 | Reagovat

[15]: Já to otevřela a bylo mi jasné, že si to nechám na později a letělo se do postele. :)

17 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 28. ledna 2012 v 11:09 | Reagovat

[13]: Vélice dobře opáčeno, však já to i tak čekalo! :)
Samosebou, že nejsou zlí. Ale jsou pěkně vypočítaví. Nepřipadá mi totiž že by na výsledném díle zanechali nějakou užitečnou stopu, ale to je jiná věc, důležitější je téma "za autorství na hůl přišel": mínilo jsem spíš že by autor měl uvažovat víc nad tím, jak je šířen, než nad tím, kolik mu to šíření vlastně vynese. To je vše.
Nejsem toho přesvědčení že Země je ideální planetka kde pozemšťan vydá knížku a když je dobrá, huj hej, už je uživen! Chcípne hlady, tak je to.
Protože je dneska ta mazanost, vyčůranost a vypočítavost tak silně zakořeněná, že je těžké vykopat studnu bez obsahu dusíkatých kyselin ve vodě. Ale stále to je možné!
Proto si myslím že je třeba ty prachy trošku odsouvat.

Už třeba pro to, že jsou mi tak nějak jedno, je to takový veselý lidský výmysl. A ani nevím, jak jsem k takovému klidovému stavu došlo.
(a teď honem nahustit komentáře podobné řečem Velvyslancova tatínka který rád tvrdívá že "bez peněz to nejde" a "proces už čeká" atakdále, protože je potřeba mne utvrzovat nadále v názoru, že když nejde o život jde o hovno)

18 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 28. ledna 2012 v 11:19 | Reagovat

[16]: :-)

[17]: Milé Malé Chlupaté - ono večer jak jsem vařila, zasekla se mi v hlavě ještě jedna fráze z tvého předchozího komentu, a to: "Vždyť autorovi vlastně jde o to, aby se jeho myšlenka šířila co nejvíc, nebo už ne? Už mu jde o to vydělat prachy?"

Prosím, vzpomeň si, že i tvůrci prvních divadelních her z dob antických si za ně nechávali zaplatit, stejně jako Sixtinská kaple nebyla vymalována zadarmo, i opery vznikaly na objednávku.

"Nepřipadá mi totiž že by na výsledném díle zanechali nějakou užitečnou stopu," - teď jsem si tak napůl jistá, že nemluvíš o autorech, nebo ano?

"mínilo jsem spíš že by autor měl uvažovat víc nad tím, jak je šířen, než nad tím, kolik mu to šíření vlastně vynese." - já tě chápu. Jen nechápu, jak má pak autor žít, platit složenky za elektřinu a mít na nákup pomůcek a surovin - ať už je to prazákladní počítač s tiskárnou a připojením k netu pro komunikaci s veřejností, barvičky na kreslení nebo špalek dřeva na vyřezávání. Ono nejde o zbohatnutí, každý, kdo trochu vážněji uvažoval nad tím, že by pouze tvořil a snažil se tím uživit, ti řekne, že pokud se náhodou strašlivě neproflákneš a nepřilákáš několik přátelských mecenášů, horko-těžko pokryješ náklady. Jde o to, alespoň nebýt kvůli tomu výrobnímu procesu tak strašlivě v mínusu jak bys byl, kdybys něco vyrobil a všichni by si vzali bez ptaní a bez placení...

19 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | E-mail | Web | 29. ledna 2012 v 10:32 | Reagovat

[18]: Ale to jsme dva! :D
Protože já taky nechápu jak má dneska autor žít a zároveň zůstat autorem!

S tou stopou míním producenty. Ono, jak už jednou TlusŤjoch moudře řekl, je velký rozdíl mezi sponzorem a mecenášem. (mesiáše sem už vůbec nemíchám)
Jenže dneska bylo mecenášství úspěšně vymýceno a připadá mi, že na autory se hledí shora, jaksi, ech... povrchně? Vysvětlím: že autor je pijavice, "jó von si něco píše támhle a chodí chlastat a my mu ještě máme platit?! Hahahahaha! Ať chcípne hlady a pozná, co je to život."
Jenže tihle tupci si asi příliš neuvědomují, že stále žijí autoři, kteří chtějí něco sdělit, změnit, ať už to je v jakémkoliv oboru (protože autor je i vynálezce, ačkoliv v tomhle směru to je zase třeba chápat jinak; ale je to autor /viz autorství + myšlenka že/), a ne živit se tím. Jejich "počestnost" nebo spíš čistotu záměru ale nechutně překrývá hrabivost, chamtivost, závist.
Ale co tyhle tři kamarádky nepřekrývají...

Já jsem jenom možná méně pesimistické a více odhodlané bránit čest autorství. Jinak myslíme na to samé, jenom úplně jinou cestou a s jinými připomínkami a oklikami, tak mi to připadá :)
A realita je stejně vždycky tvrdší než vypadá. Nevadí!

20 Lennroe Lennroe | E-mail | Web | 21. února 2012 v 22:41 | Reagovat

Já mám k dispozici českou ACTU a je pravda, že se dost přehání. Vlastně je to taková neškodná dohoda. Jenomže...
Je napsaná způsobem, který lze vykládat velmi volně a umožňuje státu spoustu věcí buď udělat nebo neudělat. Moc nevěřím tomu, že zrovna u nás by se kdekdo přetrhl aby za státní peníze honil puberťáky a zabavoval jim otlučené mptrojky.
Dovedu si ale představit že jinde nebo za jiných okolností by mohla extrémní opatření, která ACTA umožňuje lidem dost znepříjemnit život a i jim ublížit zatímco autorovi příliš nepomůžou. Vlastně celá ta dohoda, když ji čtu mi přijde že se víc soustředí na trestání drobných porušovatelů než na to aby skutečně pomohli autorům, zvláště pak těm drobným, kteří kvůli pirátům nemají na chleba.

V případě toho, že by byl stát snad až příliš iniciativní by se taky reálně mohlo stát, že někdo, kdo si koupil padělaný džíny aniž by o tom věděl (protože třeba starší lidi nebo chlapi si v tržnici koupí první věc ve své velikosti a dál to neřeší), může také odejít z celnice v trenkách.
Pošlu obchodnímu partnerovi CD s kopií nějaké své práce (podkladů na poradu, nějakého svéhu návrhu, který se má projednat...prostě se může stát, že je to třeba) A na celnici se jim to bude zdát podezřel, takže moje vlastní práce dorazí na místo určení třeba o týden později a to už tam bude dobrá leda na podložení nohy u stolu.
Jsou to příklady, které se stát nemusejí a pravděpodobně by se ani nestaly, ale důležité je, že ACTA něco takového schvaluje a umožňuje a dokonce to doporučuje.
Budu s ní souhlasit, až bude nastavená tak, že bude chránit ty, kteří ochranu potřebují a trestat ty, kteří někomu ubližují. Takhle můžou být potrestaní rodiče za to, že jejich dítěti kamarád nakopíroval do počítače hru a lidé, kteří nic neudělali mohou být popotahováni, protože teoreticky třeba něco udělat mohli. Člověk, který byl podveden a koupil do obchodu padělané zboží bude potrestán, protože nestačí že nevěděl ale byl podveden. Stačí, že vědět měl, což v dohodě stojí. Kde je presumpce nevin? Ta přece v listině základních lidských práv a svobod je ne?

Navíc se tam na můj vkus až příliš snadno handlují osobní informace.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.