Kvóty? Ne, děkuji!

14. listopadu 2012 v 13:06 | Cirrat |  Denní hemzy
Tak mě právě zvedl ze židle článek o prosazení směrnice o zavedení kvót na procento žen na vedoucích pozicích. Velmi se mi to nelíbí a hned vám vysvětlím, proč si o tom konkrétně já myslím, že je to jedna z nejhorších věcí, co se skutečné rovnoprávnosti žen mohla stát.


Rovnou řeknu, že "feminismus" pro mě není sprosté slovo, ale je potřeba pečlivě rozlišovat kontext. Je to komplikovaná oblast, kterou je potřeba studovat a chápat. Tak často zmiňovaná stránka feministky.com je prostě hoax a každý, kdo ji bere vážně, by měl být označen nějakou dobře viditelnou visačkou, aby se mu nebo jí mohli všichni rozumní tvorové vyhnout.

Možná si vzpomenete, že zhruba před rokem jsem se srazila s pánem, který měl pocit, že ženská patří do domácnosti a neměla by ani chodit do práce. Hleděli jsme na sebe jako tvorové každý z jiné galaxie (na tohle planeta nestačí). A taky jsem měla nelichotivé mínění o jeho inteligenci a držení kroku s dobou.

Prosimvás, je fakt, že žena na vedoucí nebo zodpovědné pozici, pokud se nedrží nějakého "typicky ženského" (a to mi vysvětlete, co to je?) zaměstnání, to má ještě o něco těžší než chlap. Jsme tradičně vnímány jako slabší pohlaví a přitom se od nás obecně očekává, že ještě povedeme domácnost.

Stejně tak je fakt, že muž, který vykonává "typicky ženské" činnosti, jako zůstat s dítětem na rodičovské dovolené, pletení, učení se kadeřnictví a podobně taky občas docela slušně naráží na nepochopení ze strany společnosti.

Ale to byla odbočka.

Existuje pojem "skleněný strop". Dnes se v ekonomice používá ve významu "neviditelná ale nepřekonatelná bariéra, která brání menšinám a ženám v postupu v kariéře bez ohledu na jejich zásluhy nebo kvalifikace". Původní význam se vztahoval pouze na ženy, od té doby byl ale rozšířen i na etnické a jiné menšiny. Dlouho se myslelo, že tenhle pojem byl prvně použit někdy v polovině osmdesátých let, ale byl nalezen článek z roku 1979, ve kterém byl tento pojem zmíněn.

(Na tenhle pojem existuje spousta variací včetně "skleněného sklepa", což označuje výrazně menší počet žen v nebezpečných a nízko placených pracovních pozicích a advokát za práva mužů Warren Farrell tomu říká "skleněný sklep pro nahraditelné muže"; "skleněný výtah", kdy jsou muži v tzv. typických ženských oborech extrémně rychle povyšováni a občas dokonce musí vynaložit značné úsilí na to, aby je nepovýšili natolik, že by se vzdálili práci, kterou chtějí dělat; "trávový strop", kdy jsou lidé povyšováni podle toho, jak dobře umí hrát golf... To jen jako malou jazykovou zajímavost.)

Co si budeme, existence a projevy skleněného stropu jsou stejně diskutovatelné jako existence a projevy třeba rasové diskriminace. Jsou případy, kdy to tak zjevně je, a jsou případy, kdy je tento fenomén zneužíván proto, aby si údajně utlačovaný jedinec vyřídil s někým účty nebo zakryl svou vlastní neschopnost.

Jak bylo podotknuto, v ideálním případě by všichni mohli postupovat podle toho, jak jsou schopní a ochotní pracovat. V reálu se potýkáme s předsudky vlastními i společenskými každý jeden den a možná si to ani neuvědomujeme. A občas, aby se některé předsudky ze společnosti odstranily, je potřeba ustanovit nová pravidla a nové zákony. S tím naprosto souhlasím. Problém je v tom, že zákon sám od sebe nemůže fungovat bez porozumění a podpory ve společnosti.

Rovnou se přiznám, že jsem znění této směrnice ještě nečetla, což hodlám v nejbližší době napravit. Ale už samotná její podstata je mi nesympatická, protože jak určíte ty ženy, které si těch 40 % vedoucích a zodpovědných pozic zaslouží? V kultuře, která diskriminuje nejen kvůli národnosti, barvě pleti, původu nebo vychozené škole, popřípadě čistě na základě vlastních sympatií či antipatií, a to vlastně už od malička (šikanování dětí, zasednutý učitel ve škole - neděje se to každému, ale každý o tom, že něco takového existuje a "patří to k věci", slyšel), tedy v takovéto kultuře se vypíchne jeden jediný bod, nějak se kvantifikuje a všechno bude v pořádku?

Kde je skutečná snaha o dosažení pochopení společnosti? Kde je snaha o skutečné vysvětlení? Kde je snaha o skutečnou výuku téhle podstaty?

Tahle záležitost je jako špatně srůstající zlomenina, která by potřebovala několik operací ke skutečnému napravení a ještě dlouhé rehabilitace potom, aby se s tím dalo pořádně fungovat. Po přečtení toho článku mám pocit, jako by mi někdo na tuhle zlomeninu přilepil náplast s růžovým kadeřníkem a vzteklou bagristkou, protože přece boříme předsudky...

Tento návrh je mi krajně nesympatický proto, že se v té podobě, jak byl teď prezentován, dá velmi snadno zneužít. Od toho, že by se měla každá žena ve vedení bát, jestli ji vybrali proto, že je tak dobrá, nebo proto, že je do počtu, přes vytváření jakýchsi Potěmkinových vedoucích pozic, kdy sice budou ve vedení ale nebudou mít žádné rozhodovací schopnosti, po vyhazování schopných mužů a dosazování žen-kývaček v rámci vnitropodnikových intrik zakryté odvoláním se na kvóty. Zároveň na mě osobně působí dokonce urážlivě, protože se mi zdá, že neříká "diskriminace = špatná", nýbrž "ženy = slabé, ale chceme vypadat fér, a tak jim uděláme jejich vlastní pískoviště".

V ideálním případě by o postupu v kariéře měla rozhodovat meritokracie a do určité míry demokracie, která se ale spíše vztahuje na politické než ekonomické subjekty.

Nežijeme v ideálním světě. Ale řešení těchto rasismů, šovinismů a dalších podobných -ismů nespočívá v kvótách dosazených shora, nýbrž právě ve změně společnosti jako takové. Ke skutečným změnám společnosti, které vedly k technickému, věděckému nebo morálnímu pokroku, ale vždy docházelo pouze zevnitř.

Ne každý má na to, aby vedl skupinku lidí, natož pak celý podnik. To je prostě fakt a nezáleží na tom, jestli má genitálie takové nebo onaké. Místo rozvoje vzdělávání, etiky, filozofie a přírodních věd, které by nám daly lepší pochopení sebe sama a světa kolem nás, místo dlouhodobé a namáhavé dřiny, která by změnila naši společnost a vymazala aspoň pár dalších předsudků, místo kladení důrazu na schopnosti jedince se zvýrazňuje rozdíl mezi pohlavími a snaha ho velmi křiklavým a podle mě necitlivým způsobem zakamuflovat.

Tohle je podle mého nikam nevedoucí zkratka, která způsobí ještě více nepochopení a rozladění ve společnosti obecně.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 JaneH JaneH | 14. listopadu 2012 v 13:23 | Reagovat

Hezký den! Váš článek se mi líbí, má hlavu a patu, víte o čem mluvíte a to je fajn. Já jsem naopak z kvót nadšená, beru to jako první krok k tomu, aby jsme měly více šancí se prosadit a taky veřejné přiznání toho, že šance pro ženy opravdu nejsou rovné. Hlavně pokud máme děti a to většina znás má. Možná se ale mělo začít od rozšířené nabídky jeslí, otevíracích dob školek, od ochotnějších otců, zůstávajících na rodičovských dovolených a pak by se třeba počet žen na vedoucích funkcích dostal i na 50% a to by pak byla opravdu rovnoprávnost, no ne?!?

2 mengano mengano | E-mail | Web | 14. listopadu 2012 v 13:36 | Reagovat

Jsou mi proti srsti všechny kvóty.
Přesně tak, jak říkáš - nařídit něco direktivně shora, neznamená záruku úspěchu. Vzpomínám, jak si socani sami sobě nařídili, že budou mít ženu v předsednictvu a pak jim dalo moře práce, aby si zadaný úkol splnili:)
Ženy, které na to mají, se ve svém oboru dokážou vypracovat bez toho, aby je do vrchu tlačily nějaké nablblé kvóty.
Pokud se vedoucí pozice budou obsazovat ženami jenom proto, aby se vlk nažral a kozy neubylo, tak to může dost blbě dopadnout.

3 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 14. listopadu 2012 v 13:41 | Reagovat

[1]: To je právě to. Kdyby ta směrnice zněla třeba "velké evropské podniky budou povinny nabídnout svým zaměstnancům možnost využití firemní školky, jeslí a/nebo odpoledních kroužků pro jejich děti", pak bych tleskala nadšením.

[2]: A to je přesně to, čeho se obávám... Místo toho, abychom se jako lidstvo někam mentálně vyvíjeli, budeme plnit kvóty...

4 Jan Stanislav Jan Stanislav | Web | 14. listopadu 2012 v 13:54 | Reagovat

A tak to je zase klasický příklad odtržení EU exekutivy od reality. Nejhorší je, že podobné věci jsou předkládány veřejně všem EU občanům a institucím jako návrhy k veřejné konzultaci. Tento článek je napsán pozdě a na špatném místě. Pro info aktuálně otevřená témata naleznete zde: http://ec.europa.eu/yourvoice/consultations/index_cs.htm

5 Fionor Fionor | E-mail | Web | 14. listopadu 2012 v 13:57 | Reagovat

Vážená uchazečko,
navzdory vašim výsledkům ve výběrovém řízení, se vedení společnosti usneslo, že je vhodné splnit kvótu Evropské komise pro obsazení žen ve vedoucích pozicích a povýšit vás do vedení firmy.
Náplní vaší práce bude vedení týmu stážistek zodpovědných za analýzy materiálů produkovaných výše zmíněnou komisí. Výstupy práce vašich podřízených potom přednesete na konci každého měsíce na zasedání předsednictva společnosti.
Pokuste se během své práce zbytečně nerozhodovat a nezasahovat do firemní politiky a vyhýbejte se kontaktu s firemními klienty, aby se škody na fungování společnosti omezily na minimum.
V souvislosti s vaší funkcí vám bude patřičně zvýšen plat a obdržíte firemní iPhone s růžovým obalem.

6 TlusŤjoch TlusŤjoch | 14. listopadu 2012 v 14:00 | Reagovat

Na kvótách na cukru je jasně vidět, že tento princip je na houby.
České cukrovary by mohly vyprávět.

7 Weredragon Weredragon | E-mail | Web | 14. listopadu 2012 v 14:57 | Reagovat

[1]: Aby to byla rovnoprávnost, tak by musel existovat také zákon, který by nakazoval, že při padesátiprocentním zastoupení žen ve vedení firmy musí být ve vedení firmy také padesát procent mužů. Vzhledem k tomu, že takový zákon neexistuje, je pak klidně možné, že ve vedení bude 100% žen, a přitom bude firma odmítat povyšovat muže, protože přece musí mít ve vedení dle platného zákona ženy... Zatímco muže ne. Je to prostě zákonem posvěcené povyšování určitého druhu obyvatelstva nad jiný na základě nějakého konkrétního fyzického znaku, tudíž rasismus svého druhu; Hitler začal s židi a árijci velice podobně. To, že ženy nejsou v současnosti ve vedení firem není věc zákona, ale typu společnosti, a zákon to nezmění, pouze zavede další a mnohem horší diskriminaci a napětí do společnosti, která jich už tak má až nad hlavu. Není to rozhodně tudíž krok k tomu, aby se ženy více prosadily, ale spíše krok k tomu, aby na ně všichni muži koukali ještě více shora. Ještě dnes, 67 let po konci druhé světové a pokusu Hitlera nadsadit árijskou rasu nad ostatní zákonem, se na němce značná část světa kouká dost nedůvěřivě a s automatickým odporem - je tohle opravdu to, co chceš pro ženy? A ne, ten příklad není vůbec přehnaný...

8 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 14. listopadu 2012 v 15:08 | Reagovat

Já vcelku souhlasím a rozhodně ses nad vším zamyslela mnohem víc do hloubky, než kdy napadlo mě.

Ale já jsem proti úplně všem kvótám a jakékoli diskriminaci, včetně pozitivní. Zneužít se dá prakticky všechno a tohle navíc extrémně. A přesně jak píšeš, bude mnohem větší zlo, když tam budou sedět neschopné slepičí kývačky, které půjdou někomu na ruku, jenom proto, že jim mezi nohama nevisí nic navíc, než kdyby tam seděli samí chlapi, kteří ale dokážou ten podnik nebo tu organizaci někam táhnout a ne zrovna do rekta.

9 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 14. listopadu 2012 v 15:10 | Reagovat

[2]: Někde klidně může být aby se vlk nažral a koz přibylo. :)

10 alom alom | 14. listopadu 2012 v 17:01 | Reagovat

Samozřejmě žádná kvóta, nařízení ani zákon nic nevyřeší. Jsou to jen výplody bruselských koprofágů, kteří se pokoušejí světu dokázat smysluplnost své existence.
NICMÉNĚ - asi by si každá žena měla rozmyslet, jestli chce mít rodinu NEBO kariéru. Obojí najednou prostě nejde, ať už blábolilky v ženských magazínech tvrdí cokoli. Pak tu máme "mámažerky", které půl pracovní doby mobilem kontrolují rodinu a práci si berou domů, protože to prostě nestíhají. A to je k ničemu, pro firmu, pro děti i pro manžela, který si radši začne se svou sekretářkou, kterou vídá častěji než manželku.

11 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 14. listopadu 2012 v 17:47 | Reagovat

No pasaran! My sa nevzdame, na to nemame! Moja odpoved Brusselu je na
http://luga.blog.cz a basta!

12 nominek nominek | 18. listopadu 2012 v 23:25 | Reagovat

Cirrat, to je velice dobře napsané!

13 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 20. listopadu 2012 v 15:15 | Reagovat

[4]: Děkuji za upozornění, ani jsem nevěděla, že tahle stránka existuje. Konečně jsem se dokopala k tomu udělat na ni odkaz v menu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama